אנדריי רומנוב: "אנחנו אוהבים לשפר את הסביבה"

תוכן עניינים:

אנדריי רומנוב: "אנחנו אוהבים לשפר את הסביבה"
אנדריי רומנוב: "אנחנו אוהבים לשפר את הסביבה"

וִידֵאוֹ: אנדריי רומנוב: "אנחנו אוהבים לשפר את הסביבה"

וִידֵאוֹ: אנדריי רומנוב:
וִידֵאוֹ: הנערה שהדמימה את העולם - נאום באו"ם - ועידת הסביבה 2024, מאי
Anonim

- המשרד שלך בן עשר. מה הניע אותך למצוא אותו ולהתחיל לעבוד לבד?

- תמיד היה לנו הרצון לעצמאות. חלום, אפשר לומר. ככל הנראה, אדריכלים צעירים רבים חולמים על כך, אך חלומנו הוגשם וקונקרטי כבר מההתחלה. כל צעדי הקריירה שעשינו לפני הקמת הלשכה הותנו, בדרך זו או אחרת, במטרה זו. מעולם לא הלכנו בדרך של פחות התנגדות, ובחרנו את מקום העבודה על סמך עדיפות השגת הידע והניסיון הדרושים בעתיד לעבודה עצמאית.

איפה עבדת ומה עשית לפני הקמת הלשכה? עבדת מיד עם יקטרינה קוזנצובה?

- לאחר שסיימנו את המכון, גם אני וגם קטיה הלכנו לעבוד במשרדי עיצוב פנים. אך כעבור שנה הסכמנו על מטרה משותפת - החלטנו שעבודה עצמאית בארכיטקטורה גדולה חשובה עבורנו. לאחר מכן, עבדנו שלוש שנים עם האדריכל אנטולי קלימוצ'קין וצברנו חוויה ייחודית של שקיעה מהירה במקצוע. בגיל 24 כבר היינו האדריכלים הראשיים של שני פרויקטים שנבנו: מתחם מגורים בשטח של 170,000 מ ר בשמיטובסקי פרוזד 16 ובניין משרדים במרכז מוסקבה בצומת הגן טבעת ורחוב מלאיה ברונאיה. אתה לומד מהר מאוד באתר בנייה, אז קיבלנו ניסיון עצום. הקמנו צוות של חמישה אדריכלים, אך באותו רגע עדיין לא היינו מוכנים לפתוח משרד משלנו. רצינו קודם לעבוד עם מאסטר, אדריכל ברמה גבוהה מאוד. כל הצוות שלנו הצטרף ללשכתו של סרגיי סקורטוב. אני חייב לומר ששיתוף הפעולה הזה נתן לנו המון. קודם כל הצלחנו למצוא את הכיוון הסגנוני הזה באדריכלות המודרנית, שקרוב אלינו ברוחו. בנוסף ראינו דוגמה לתרבות העבודה הגבוהה ביותר עם אסתטיקה חזיתית, פרט וחומר. התוצאה של העבודה המשותפת הייתה מרכז המשרד פורט דנילובסקי וכפר הקוטג 'מועדון 2071. ובתחילת 2006 הבנו סוף סוף את נכונותנו לעבודה עצמאית והקמנו את לשכת ADM.

במשך זמן מה הסדנה שלך שיתפה פעולה עם לשכות בינלאומיות. מה התפקיד הזה נתן לך?

- כן, אכן הייתה לנו תקופה כזו. זה נמשך קצת יותר משנתיים. ביצענו כמה פרויקטים עם אדריכלי ג'ון מק'סלן, סדנת KPF, SOM ופרנק גרי. אני רואה בחוויה זו את היקר ביותר. זו הייתה תקופה מרגשת של נסיעות עסקים תכופות, פגישות משותפות ומצגות. עבדנו עם קולגות כצוות. בחלק מהפרויקטים ביצענו תפקיד של מעצב מקומי, אך לדוגמא במתקן סטניסלבסקי 11 היינו מחברים שותפים מן המניין והצענו הרבה בפרויקט. אך, והכי חשוב, עבודה כזו מספקת אפשרות להתבונן בגישה לעבודה ברמה גבוהה מאוד. האמנתי ועדיין מאמין שבאותו הרגע עבור הלשכה הצעירה שלנו, עבור כל עובדינו, שיתוף פעולה הדוק עם חברות מנוסות וידועות ברמה האירופית והעולמית היה הצלחה ייחודית. באמת למדנו הרבה מעמיתינו הזרים.

הפרויקטים שלך תמיד משורטטים בקפידה ודי מזוהים. אתה מתרגל את הממצאים והטכניקות שלך, אתה מתפתח לאט. האם אתה מרגיש מבולבל מהזיהוי של כתב היד שלך, או להיפך, אתה שואף לזה וזה העיקרון?

- אם אנחנו מדברים על אדריכלות כמקצוע יצירתי, הרי שההכרה בפרויקטים היא כמעט לא חסרון. כאשר אדריכל עובד בכנות, מכניס את נשמתו לאובייקטים, כל עבודותיו ישקפו ישירות את עולמו הפנימי, אופיו, מזגו. דברים כאלה יכולים, כמובן, להשתנות במהלך החיים, אך זה לא קורה כל כך מהר.אתה בטח משווה בין הפרויקטים שעשינו בשש-שבע השנים האחרונות … אבל אחרי הכל, בתקופה זו אנחנו עצמנו בקושי יכולנו לשנות כל כך הרבה, אין זה מפתיע שלפרויקטים שלנו יש תכונות דומות. כמובן, אנו שואפים להימנע מציטוט עצמי, לחפש תמונות חדשות בכל פעם, אחרת זה יהיה לא ישר ביחס ללקוח, ותהליך העיצוב עצמו יהפוך למשעמם. אבל אני חושש שלא משנה עד כמה התמונה החדשה הבאה של הפרויקט תהיה חדשנית, לא ניתן יהיה להימנע משרידי סגנון המחבר, במיוחד תחושת הפרופורציות וההעדפות שלנו בעיצוב. כן, ולא סנט על אודות זה.

זום
זום
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
זום
זום
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
זום
זום
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
זום
זום
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
זום
זום

אתה לא רוצה לפעמים לעשות מחווה אדריכלית, ללכת מעבר?

- אין לנו שום נטייה לפתוח חוליגניזם אדריכלי. לפעמים אתה יכול להיסחף מאיזה רעיון מבריק, נושא … אבל עדיין, לעתים קרובות יותר אתה רק רוצה ליצור בית הגון ומצויר היטב. הרצון הזה קיים כל הזמן.

האם התווית של הצלחה מסחרית מצליחה?

- אתם, עיתונאים, אוהבים לצמצם הכל להגדרות פשוטות, ואני לא אוהב תוויות ככאלה. מה זה משנה את מי ומה חושב ואומר עלינו? הצלחה מסחרית לבדה אינה יכולה לפגוע בשום דבר. הייתי אומר - נהפוך הוא, לעתים קרובות זה הופך אותך לחופשי יותר. אם הגעתם לרמה מסוימת בה אתם יכולים להרשות לעצמכם לוותר על כל חפץ שאינכם אוהבים, הרי שיש מעט שיכול להכריח אתכם להתפשר עם מצפונכם.

באילו לקוחות אתם בוחרים? מסרב למישהו?

זה לא שאנחנו בוחרים, אלא אנחנו מעדיפים לעבוד עם לקוחות שחשוב שאדריכל טוב יהיה מעורב בפרויקט שלהם ואוהב את האדריכלות שלנו. זה, לדעתי, הצורה הנכונה היחידה של שיתוף פעולה. הלקוח והאדריכל חייבים למעשה להיות בעלי תפקידים קרובים בתחומים רבים. בנוסף, חייבת להיות אמפתיה אישית או מידה גבוהה של אמון. זו הדרך היחידה להשיג אדריכלות טובה באמת. אני מאמין שעבודה צריכה להביא שמחה והנאה לשני הצדדים, אני נגד המאבק הנצחי ושובר מישהו מעבר לברך. ככלל, אני יכול להרגיש מראש אם זה הלקוח שלי או לא. אם לא, עדיף לוותר על התפקיד באופן מיידי במידת האפשר.

מהי לדעתך "אדריכלות טובה" ו"ארכיטקטורה איכותית "?

- השאלה הקשה ביותר, אך גם הפשוטה ביותר. אדריכלות היא מבנים. מבנים טובים הם אלה שבהם אנשים מרגישים טוב וקרוב אליהם הם מרגישים טוב. אבל איך להשיג את זה הוא כל הקושי.

איך משיגים זאת, מהי השיטה? איך מתחילים לעבוד על פרויקט?

- ככזה, אין רצף פעולות. ובכן, כמובן, ראשית עליך ללמוד את האתר, את התוכנית, אבל אז הכל מתחיל לקרות מעצמו. אנו דנים בכל פרויקט עם יקטרינה, מחליפים דעות, אבל אז אתה מתיישב ועושה את זה. בהחלט בכל סדר. לפעמים אתה מתחיל עם פריסה, לפעמים עם יעוד, מתישהו אתה מנסה איזשהו נושא חזית שמרצד בראשך הרבה זמן, אבל הפרויקטים הטובים ביותר הם כנראה אלה שבהם אתה עושה הכל במקביל, ובחלקם נקודה שהכל פשוט מתפתח מעצמו.

ואם נדבר על מרכיבי הפרויקט - מה הכי מרתק אותך, למשל, תוכניות או חזיתות? כדי לנסח מחדש קלאסיקה, האם אתה הולך מבפנים החוצה או מבחוץ פנימה?

- אנו נלהבים באותה מידה מהיווצרות קומפוזיציה נפחית, תכנון תוכניות, ציור חזיתות ועבודה עם הנוף. ארבעת הדברים הללו הם המרכיבים של האובייקט. הם קשורים זה לזה מאוד. והדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו עושים את כל זה בו זמנית. להכין אותם באופן עקבי קל יותר, אך מסוכן מאוד. הכל חייב להיוולד בו זמנית, אחרת בהכרח יהיה כישלון איפשהו. נפח הבניין, התוכנית, החזית ורעיון הנוף נוצרים כמעט במקביל. צריך לזכור כל הזמן את הכל. וזה הדבר הכי קשה במקצוע.

אבל מה המטרה העיקרית, מה מניע אותך?

- מה מניע אותנו? - כן, אנחנו פשוט אוהבים לבנות בתים נחמדים, ליצור סביבה בה אנשים מרגישים טוב. אנו מעוניינים בכך ואנחנו נהנים מזה כשהעבודה מצליחה. אנחנו רואים הרבה דברים לא מושלמים בעולם, אחרי הכל העיר שלנו לא מושלמת. אנחנו אוהבים לנסות לשפר את מה שאנחנו יכולים לעשות. וזו תחושה מדהימה כשאתה מגיע לאיזה מקום לא נעים, עושה את העבודה שלך טוב, והמקום הזה הופך פתאום נפלא. אנשים מתחילים לחיות ולעבוד שם, יש להם רגשות וזיכרונות נעימים, הם מתחילים לאהוב את מה שביצעת. זה ממש נהדר. בסופו של דבר, מה שחשוב הוא מה אתה בונה, מה שנשאר. אם התוצאה טובה, אם הצלחת להפוך חלק מהעיר לטוב יותר, אז אתה צודק.

נראה שמצאנו את מילת המפתח - יום רביעי, חלק מהעיר. אתה מפתח את הנושא האמיתי של שיפור המרחב העירוני בפרויקטים האדריכליים שלך במשך זמן רב, כך נראה, מפרויקט האטמוספירה בנובוסלובודסקאיה - פרויקט שבו ממש ניקית שבר של העיר, הקמת סביבה חדשה בחצי -מרחב סגור. זה נכון?

לא. מוקדם. בפרויקטים קודמים: סטניסלבסקי -11, מרכז העסקים אלקון, עץ כפול של הילטון, נושא הסביבה כשילוב של נוף וחזיתות תוכנן ברצינות רבה. במשך זמן רב מאוד, גיבשנו לעצמנו את התזה על החשיבות יוצאת הדופן של הנוף בכל פרויקט שהוא. גינון לא נקרא בלי סיבה החזית החמישית. אנו רואים את זה ברור מאליו שאדם אינו תופס את הבניין לבדו. יתר על כן, לעיתים קרובות אדם רגיל כלל אינו תופס בניין כאובייקט נפרד. רוב האנשים פשוט חיים את חייהם ואינם מעוניינים בארכיטקטורה ככזו. אך כאשר הם נכנסים לסביבה מעוצבת היטב, החלל מתחיל להשפיע עליהם באופן חיובי. יחד עם זאת, הם תופסים את הסביבה כמכלול. בלי להפריד את החזית לנוף. זה נעים לאדם או לא מאוד נעים להיות שם. כך אנו מנסים לנמק. הכל חייב להיעשות באותה רמה גבוהה. לכן, ברוב המקרים, אנו מתכננים לא רק מבנים, אלא גם גינון סביב.

Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
זום
זום
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
זום
זום
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
זום
זום
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
זום
זום
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
זום
זום
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
זום
זום

אתה מדבר על הסביבה העירונית, אבל איך אתה מתייחס להקשר? כל אדריכלות אחרי האייטיז היא בדרך זו או אחרת בהקשר, מגיבה לסביבה, ולעתים אף צוללת אליה עמוק מאוד. עד כמה נושא ההקשר קרוב אליך, האם אתה מצדיק את החלטותיך על ידי הסביבה? או להפך, בכלל לא קרוב?

- הקשר חשוב אם הוא בעל ערך. אם אנחנו עובדים בסביבה מבוססת, למשל, אנחנו בונים במרכז העיר, אז אנחנו מנסים להגיע לקנה המידה. איננו רואים צירוף מקרים סגנוני חשוב, אך אנו מנסים לעבוד עם קצב החזית ועם החומר באופן שהאובייקט החדש מעשיר ומשלים את הסביבה הקיימת. ישנם, כמובן, חלקים מהעיר - חלקם אפילו קרובים למרכז, אם כי זה נדיר ביותר - שם הסביבה אינה בעלת ערך או מזל, וסביר להניח שתוחלף בקרוב. אתה יכול להרגיש שם יותר בנוח. חפש קנה מידה אחר, צור סביבה חדשה.

האם יש לך אידיאל של סביבה אורבנית, אולי כמה מקומות למופת שתרצה להתקרב להרגיש?

- אני אישית חושב שהסביבה העירונית האידיאלית איננה צפיפות גבוהה במיוחד, בין ארבע לשש קומות ובעיקר עם בנייני בלוקים. פארקים ורחובות ירוקים חשובים, כמו גם מים. וכמובן תנועה נמוכה מאוד. עיר נוחה היא עיר להולכי רגל. אם נדבר על דוגמאות, אז אזמן כנראה כמה מחוזות של המבורג: רוטנבאום, הרווסטה, ווינטרהודה. אזורים מקסימים סביב אגם אלסטר ממש באמצע עיר גדולה יחסית.

מצד שני, עכשיו בתיק שלך ישנם יותר ויותר בנייני מגורים רב קומות. אני יכול להניח שהז'אנר הזה מוכתב על ידי נסיבות הסדר. איזה קנה מידה לדעתך אופטימלי?

- אנו מעוניינים לעשות הכל, וזה לא משתעמם. אמנם, בכנות, אנו עדיין מאמינים שאדם קרוב ונעים יותר לקנה המידה של בניינים שגובהם עד שלושים מטר.ואנחנו מאוד נהנים לעבוד עם פרויקטים כאלה.

ברור, פרטים ומרקמים חשובים לך. כמה הם מייקרים את הפרויקט?

- הפרטים חשובים מאוד. אנחנו אוהבים מתי חזיתות מצוירות היטב וכאשר יש להם מספיק פרטים. אנו מאמינים כי לא קל לאדם לתפוס את האסתטיקה הלפידרית. העין צריכה להיאחז במשהו, אולי ככה אנחנו עשויים. יותר נוח להיות בסביבה בה יש מגוון בינוני ופרטים מספקים. אם כן, שאלת העלות היא יחסית. כמובן שיש צורך במדידה בכל דבר, אך אם חזיתות מורכבות יוצרות סביבה נוחה יותר מאשר פשוטות, אז אנשים יעדיפו אותן ויפצו בשמחה על עלויות יצירתם. בנוסף, לפעמים הפרטים אפילו מאפשרים לך לחסוך כסף, ומאפשרים לך ליצור תמונה מעניינת ומורכבת מבלי להשתמש בחומרים יקרים מאוד.

אפרופו חומרים וטכניקות. פעם, לפני די הרבה זמן, בשנת 2007, כתבתי על הפרויקט שלך של בית ב Gorokhov Lane, שאתה לא אוהב את הטיח שהציע הלקוח וממש "אכלת" את החומר הלא אהוב, הפחת אותו עם לוחות והפרופורציות של הקירות. ואז שכבת חזיתות הפכה לאחד הנושאים המועדפים עליך, אני לא מבין מה יש כאן יותר: משחקים עם מרקמים תואמים או הרצון להפוך את הבית לדק עצמות, קליל ויחד עם זאת מורכב?

- אתחיל בתגובה על טיח. חומר זה באמת לא שייך לאהובים ביותר. אנו מעדיפים חומרים בעלי מרקמים מעניינים, אשר כשלעצמם יכולים להעשיר את דימויו של בניין. ברור כי אלמנט רגיל של החזית, למשל, מחיצה בין החלונות, נראה שונה לחלוטין בלבנים פוליכרומיות ובטיח שטוח רגיל. וטיח על משטחים גדולים יחסית לא קל לעבוד איתו. החומר שטוח, משעמם ומאוד מודי לשימוש. באקלים שלנו, באופן ידידותי, יש לצבוע אותו כל שלוש עד ארבע שנים.

את החסרונות של טיח כחומר ניתן להסתיר רק על ידי פלסטיק מורכב מאוד של החזית - כמעט ללא קטעים ישרים שטוחים. שפת האדריכלות של המאה ה -18, ה -19 וראשית המאה ה -20 הייתה עשירה בפרטים מפותלים ובפלסטיק מורכב. אם תסתכל על חזית קלאסית כלשהי, תראה שאין כמעט משטחים שטוחים גדולים. הכל מחולק לאלמנטים, שבורים מחומרים כפריים, ממוסגרים עם פרטים - הם עזרו להסתיר את הבעיות של טכנולוגיית הטיח. למרות אהבתנו לפרטים, אנו עדיין מעדיפים שפה אדריכלית מודרנית תמציתית יותר. יותר מטוסים ישרים, יותר קווים ישרים. וכאן החסרונות של טיח מתחילים להתבטא. כך גם בארכיטקטורה של הקונסטרוקטיביזם, שם ליקויים כאלה הפכו לדעתי לבעיה חמורה. אבל זה נושא אחר.

אם ננתח את הדוגמה של הגרסה הראשונה של החזית לאובייקט על גורוחובסקי, אותה הזכרת, אז מסלול המחשבה שם היה כדלקמן. היינו מוגבלים בבחירת החומר: הלקוח היה מוכן להשתמש בטיח פשוט בלבד, שכפי שאמרתי אין לו מרקם עשיר. על מנת להפוך את החזית לנעימה לעין, היה צורך להעשיר אותה - לעבוד עם קצב החלונות ועם הקירות. השתמשנו בטכניקה של "חלונות רצים", וחילקנו חזותית את החלקים הריקים של הקיר לשברים שונים. יצרנו שתי שכבות, שונות בעומק, במרקם ובצבע. זה התאפשר לפצות על סגפנותה של טכנולוגית הטיח.

מעניין גם שבסופו של דבר האובייקט בגורוחובסקוי יושם בצורה אחרת לגמרי. לאחר התאמות רבות בתפקוד ובהרכב, הגענו למראה אחר לגמרי. הגיאומטריה של החזית החדשה פשוטה בהרבה. ופיששנו את זה בדיוק משום שבמקום טיח בגרסה החדשה של האובייקט, התאפשר להשתמש בחומרים מעניינים יותר: לבנים מזוגגות, ארכסקין, זכוכית כהה, כמו גם מסגרות חלונות מעץ עם צלעות מוגדלות אופייניות. המראה החדש נבנה סביב שילוב של חומרים אלה. כבר לא היה צורך להזיז חלונות ושכבות כפולות.

Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
זום
זום

עוד על הטכניקות: לעתים קרובות אתה משתמש במעין קרן I בין רצפה על החזיתות, לפעמים זה מתכת, אבל לפעמים זה קרמיקה ואבן. זה נותן לחזיתות שלך, מושחזות בפירוט, גוון קליל ולא אכזרי של נשף. מאיפה הוא הגיע, מתי הוא הופיע ולמה אתה כל כך אוהב אותו?

למען האמת, מעולם לא חשבנו על גוון הנשף. האלמנט האופקי עליו אתה מדבר משמש באמת בכל כך הרבה חפצים, אם כי קשה לי לשייך אותם לפרומואים כשאני מסתכל עליהם בחזית ביתו של וורוביוב, שם הם מגולפים מאבן טבעית נפחית. או כשאני זוכר איך נוצרו אלמנטים דומים על פי הרישומים שלנו במפעל הגרמני NBK Keramic עבור מתחם המשרדים Alcon-1. הם לא תמיד נראים כמו קרן אני. אך לעיתים קרובות אנו מנסחים את האופק בצורה זו או אחרת על מנת לבנות את החזית, לבטא את קנה המידה שלה ואת הטקטוניקה. רשת של קווים אופקיים ואנכיים מאפשרת להשיג דפוס ברור ומסודר. למעשה, היא משמשת כמטריצה שבעזרתה אנו מתחילים לצייר חזית. יתר על כן, העיצוב של האלמנטים הבודדים של החזית הומצא, הקצב מורכב ומצויר, הקובע את היחסים המידיים ביניהם. לכן, החל מתכנית פשוטה וברורה, תוכלו להמציא תמונות אמנותיות שונות לחלוטין. לא שתכנית זו תמיד תשיג את התוצאה הרצויה, אך טכניקה זו היא אחת המועדפות עלינו.

ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
זום
זום
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
זום
זום

במקרה זה, האם סביר יותר שהקו האופקי שלך הוא אפריז מתכנית סדר קלאסית? האופקי, השזור אנכי ונתמך על ידו? ידוע שאתה לא עושה סגנונות, אך יחד עם זאת נראה שאתה הנציגים הברורים של הקלאסיקות הסמויות, האדריכלות מסורתית מבפנים, ובמיוחד בגלל זה היא מתאימה לעיר היסטורית. עד כמה זה נכון?

- שפת הקלאסיקות, כפי שאמרתי, אינה קרובה אלינו. אבל אתה צודק שיש משותף כלשהו עם הגישה הקלאסית לשרטוט חזית. ועצם המונח "צבע את החזית" מתייחס יותר למסורת הקלאסית מאשר למסורת המודרניסטית. אנו אוהבים גישה זו, היא נראית לנו אנושית יותר. מעולם לא ניסינו למחוץ את הצופה בטוהר הצורה המודרניסטית.

ספר לנו עוד על התפתחות מטריצת הרשת. למיטב הבנתי, קצב החזית חשוב לך מאוד. מאיפה זה בא ובמה זה תלוי?

- עבודה עם מקצבים בחזית היא גם נושא מועדף. אבל זה לא תמיד קשור לרשת מטריצה. אלה שתי טכניקות שונות, אשר, עם זאת, יכולות להשלים זו את זו בצורה מושלמת. קודם כל, מה שאנחנו מכנים מקצבי חזית הם שילובים של אלמנטים חזיתיים שחוזרים על עצמם ברצף מסוים. לדוגמא, אנו משלבים חלון עם מתחם דקורטיבי, מרפסת או תוספת חזית העשויה מחומר אחר. וסט הקומפוזיציה הזה חוזר על עצמו לא בכל קומה, אלא, למשל, דרך שלוש קומות. בקומות אחרות משתמשים בשילובי אלמנטים אחרים - העין מתקנת את רצף הסירוגין באופן לא מודע. אנו מכנים חזרות כאלה נושאים קצובים. הם משורטטים בצורה משכנעת והרמונית, והם מעשירים מאוד את עיצוב החזית. מה שפותח תחום ענק ליצירתיות. יכולים להיות מספר נושאים קצביים, חלקם הופכים לעיקריים, אחרים כפופים. אני רוצה להשוות חזית כה מורכבת עם קטע מוזיקלי סימפוני, בו כלי נגינה שונים מנגנים את חלקיהם וכל זה מסתדר בהרמוניה לכלל יחיד.

כך שהרישום המורכב של החזית אינו רק חלונות הוסטים בכאוטיות. מאחורי כל אלה יש עבודה קשה מאוד, היגיון פנימי ושיקוף של כשרון אמנותי. תאמין לי, קשה מאוד להכניס מקצבים לשלמות הרמונית אחת. יחד עם זאת, ניתן לקשר בין נושאים קצביים לרשת מטריצת הרצפה, או למקם אותם באופן חופשי על שדה הקיר. הרבה תלוי בתדמית שאנחנו רוצים ליצור.

האם יש לך פרויקטים מועדפים שלדעתך היו טובים יותר מאחרים?

- אי אפשר ליצור את כל האובייקטים באותה רמה. לפעמים זה עובד טוב יותר, לפעמים גרוע יותר. אבל אני נגד הדגשת משהו.אם חפץ כלשהו התברר יותר גרוע ממה שחשבנו שהוא, אז זו אשמתנו, ולא סיבה לא לאהוב אותו. במקום זאת, זה גורם למחשבה; כישלון הוא חוויה נהדרת, ולכן הם בעלי ערך.

הפרויקט של בית הספר בממונטובקה התגלה כהדהוד למדי. האם אתה נמשך לז'אנר הזה כמעין אדריכלות ציבורית? ואגב, מה עם הפרויקט של המרכז לפיתוח ילדים בקיטז '?

- אנחנו מאוד אוהבים את טיפולוגיית בית הספר. יש הזדמנות, וחשוב מכך, צורך ליצור צורות וחללים יוצאי דופן. עולמו של ילד יכול וצריך להיות יוצא דופן וחי, לעורר דמיון. היו לנו שני פרויקטים בבית ספר וניסינו להפוך את שניהם ללא טריוויאלים. הפרויקט בממונטובקה, כידוע, יושם ובית הספר Kitezh נמצא בבנייה. זהו פרויקט צדקה, הוא מיושם בתרומות ולכן, עד כה רק מחצית הושלמה. אבל החדשות הטובות הן שהבנייה נמשכת, ובחלק מהמתחמים התהליך החינוכי כבר נמצא בעיצומו.

Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
זום
זום
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
זום
זום
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
זום
זום

במשך זמן מה היית עוסק בשיקום אזורי תעשייה. מה הרושמים שלך ומה החוויות החשובות ביותר מהעבודה הזו? האם אתה מוכן לחזור לעבודה כזו או שזה שלב שעבר?

- טיוב אזורי תעשייה ישנים, מילוי פונקציות ואסתטיקה חדשים הוא נושא מאוד פופולרי באירופה. בארצנו תמיד היו סדר גודל פחות מתקנים כאלה. עם זאת, זו עבודה נפוצה עבור כל משרד אדריכלי. העבודה מעניינת בדרכה, קשה וככלל מסחרית לא רווחית במיוחד. בתיק ההזמנות שלנו, היקף הפרויקטים מעולם לא עלה על 30%, ולכן קשה לדבר על שלב מסוים. עכשיו הם ממש לא קיימים, אבל זו לא עמדה, עכשיו יש לנו יותר פרויקטים של בנייה חדשה.

אמנם ישנם פרויקטים בהם אנו משמרים חלקים מסוימים בבניינים היסטוריים שיש חובות אבטחה לגביהם או שפשוט אנו מצטערים על הריסתם. כאמור, אני בסדר גמור עם סוג זה של עבודה, אם יופיע פרויקט בו יהיו מבנים היסטוריים נחמדים, ויהיה צורך להפיח בו חיים חדשים, נשמח לעשות זאת.

זה עתה הזכרת עבודה עם מבנים היסטוריים. בפרויקט האחרון של מתחם המגורים בנובוסלובודסקאיה אתה, תוך שמירה על שבר מהחזית המקורית של בניין המפעל. המאה XIX, לשכפל אותו, להשלים את המקור עם עותק. אני מבין שזה נעשה כדי שהבניין ייראה מוצק ולא מקוטע. ובכל זאת האמנה הוונציאנית מגנה חיקוי של מבנים היסטוריים … האם לא היה עדיף להשלים אותה בצורות שונות כדי לא ליצור אשליות?

- אני מסכים עם הגישה הכללית, ועלינו לנסות לעשות זאת. אנחנו בעצמנו לא אוהבים את הגרסה המחודשת נורא. אך ככל הנראה אין כללים ללא חריגים. במקרה של נובוסלובודסקאיה, עמדנו בפני בחירה קשה מאוד. באתר שכן קונגלומרט מוזר ביותר של מבנים: כמה שברי קירות האדריכלות התעשייתית בסוף המאה ה -19, שזורים בשפע בקטעי קיר ובמסה חסרת פנים של בניינים מתקופת הסובייטים. היו ממש שני קירות וחצי שהיינו רוצים לשמור עליהם. יתר על כן, מחצית זו לא צמדה לשני הקירות האחרים. והיינו צריכים ליצור בניין נפרד עם ארבע חזיתות מן המניין, אחת וחצי מעולם לא הייתה קיימת. הגרסה עם הוספות של אדריכלות מודרנית בין פיסות קירות היסטוריים לא שכנע אותנו כלל וניסינו להאריך את הקצב הקיים, כאילו מעתיק אותו. יתר על כן, אנו מתכננים אפילו להשתמש בלבנים היסטוריות שהושגו לאחר פירוק קירות ישנים. אני מסכים עם שיטה שנויה במחלוקת, אך במקרה זה אנו בטוחים בנכונותה. עם זאת, נראה מתי בנוי האובייקט.

Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
זום
זום

באיזו תדירות אתה משתתף בתחרויות? נראה שזה קורה לעתים רחוקות יותר עכשיו. אולי בהתחלה נסחפת עם נושא התחרויות, ואז התקררת?

- אנחנו יותר רגועים בנושא התחרויות. מעולם לא סמכנו עליהם, אך לא הכחישנו אותם באופן עקרוני. זו רק דרך אחת לקבל הזמנות. אני יכול רק לציין שהרגע התחרותי לא תופס אותנו ולא מביא מוטיבציה נוספת. אנו מנסים לעשות פרויקטים תחרותיים ולא תחרותיים באותה איכות. למעשה, כאשר לקוח מוכן לסכם איתך חוזה תוך התמקדות בתיק, במוניטין ובהצעה המסחרית שלך, אז כבר זכית ב"תחרות "מסוימת. ובכל מקרה, כל עבודתך הנוספת בפרויקט אמורה להוכיח שלא נבחרת לשווא.

ניתן להוסיף גם כי השתתפות בתחרות, אפילו בתחרות בתשלום, מהווה תמיד סיכון, וכל לשכת אדריכלות היא עסק שיש לשאוף למזער בו סיכונים. אך לפעמים אנו שמחים להשתתף בתחרויות אם האובייקט או הלקוח נראים לנו מעניינים ומבטיחים.

כמה אנשים עובדים במשרד שלך ואיך מסדרים את העבודה?

- אנחנו לא מציבים לעצמנו את המשימה לעשות יותר ויותר פרויקטים בו זמנית. המגביל הטבעי שלנו הוא תנאי להשתתפות ישירה שלנו בכל אחד מהם. המספר האופטימלי של העובדים - משלושים עד חמישים - נקבע על ידי מספר הפרויקטים שיקטרינה ואני יכולים ליצור פיזית. אם הלשכה הולכת וגדלה, אז התרומה האישית לחפצים פוחתת, וזה לא מה שאנחנו רוצים.

אז אתה ואקטרינה שולטים באופן אישי בכל הפרויקטים?

- אנחנו לא רק שולטים, אלא גם מלחינים. הרעיון הראשון, מבנה הקומפוזיציה, רישום החזית, כל התוכניות הבסיסיות - הכל בא מאיתנו ובשלב הראשון נמשך על ידינו פיזית. למרות שאנו מאצילים כמה משימות יצירתיות למספר מצומצם מאוד של אדריכלים שעבדו איתנו זמן רב ובידיהם אנו יכולים להפקיד זאת.

לאיזה כיוון היית רוצה להתפתח, במילים אחרות, האם אתה שואף לאנשהו או שאתה פשוט קיים?

- יש רק כיוון אחד אליו נרצה להתקדם - שיפור מתמיד באיכות האדריכלות. כל השאר לא באמת נוגע למחשבות שלנו. אנו לא שואפים להגדיל את מספר המשרדים או את היקף המתקנים, או לתפוס שווקים חדשים. כל זה - ראשית, זה לא כל כך חשוב עבורנו, ושנית, אני מאמין בכנות שכל זה מגיע מעצמו, אם אתה רק עושה את העבודה בכנות ובטוב.

מוּמלָץ: